Zoeken in deze blog

donderdag 6 januari 2022

2021.08.20_Ervaringen met Windows 11

 Eerste ervaringen met Windows 11

Na jarenlange uitspraken dat Windows 10 de laatste versie van Microsoft Windows zou zijn en dat de tweejaarlijkse updates en upgrades geen aanleiding zouden geven het versienummer te verhogen, is sinds de zomer van 2021 de kogel door de kerk: Windows 10 verdwijnt over vier jaar en wordt eind 2021 opgevolgd door Windows 11.

Op donderdag 19 augustus 2021 kwam de eerste officiële iso van een Previewversie van Windows 11 beschikbaar. De dag erop las ik daarover in het Forum van Giveawayoftheday. Zoals vaker was het mikiem2 die mij dat berichtte. Ik voel me altijd een tovenaarsleerling als ik zijn postings lees. Maar dit keer kwam ik wat verder dan hij.

Mijn eerste ervaringen zijn probleemloos. Wel moest me eerst registreren voor het Insiderprogramma van Microsoft. Daarna kon ik de versie van mijn keuze downloaden: de Nederlandstalige betaversie. Dat is de meest stabiele versie die op die datum beschikbaar was, build 160. Er is geen keuze tussen een 32 of 64 bits versie, want Windows 11 draait alleen op een 64 bit systeem. 


De reclamepagina van Microsoft en die van HP

Omdat het een betaversie is, is het niet verstandig het op een productiemachine echt te installeren. Maar met VirtualBox lukt het me zonder enig probleem een virtuele W11-machine in te richten. VirtualBox heeft nog geen optie voor W11, maar de W10-optie doet het goed.

Ik kies voor 4 GB RAM in plaats van de voorgestelde 2 GB. Want mijn refurbished desktop uit 2014 heeft 16 GB. De hd wordt een .vdi van maximaal 50 GB. Na de eerste installatie is er 14 GB in gebruik en is het .vdi-bestand dus 14 GB groot.

Om half tien in de morgen van 20-8-2021 maak ik mijn eerste screenshot:


Gebruikers van VirtualBox begrijpen dat ik na de installatie de CD met de extra programmatuur in de virtuele CD-speler heb geplaatst en extensies heb toegevoegd, waardoor de virtuele machine mappen van de gastheer als externe schijven ziet.

Een ervaren Windows-gebruiker mist links-beneden het Windows-icoon, waarmee het Startmenu kan worden geopend. W11 kent namelijk geen Startmenu meer. In plaats daarvan heeft Microsoft een UI gekozen, zoals ik die ook ken van sommige Linux-versies en van plaatjes van Apple iOS. U ziet wel het W11-icoon (vierkant) links onderaan. Als u daarop klikt, krijgt u wat mogelijkheden te zien:

Ik had nog een niet meer gebruikte W10 Home licentie, want op mijn Medion laptop heb ik nu Pro draaien. Met die W10 Home licentie activeerde ik W11:



Het zoeken naar de juiste instelling kan veel tijd kosten. Het goede nieuws is dat de zogenaamde Godmode of Alle Instellingen ook in Windows 11 werkt. Klik rechts op het bureaublad, kies voor een nieuwe map en noem die Instellingen.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
De map krijgt gewoon de naam van de tekst vóór de punt. De geheimtaal erachter ziet u niet, maar die zorgt er wel voor dat na een eerste gebruik het icoon verandert in
Daarmee kunt u bijvoorbeeld uw systeem opschonen met de optie Cookies of tijdelijke bestanden verwijderen of Schijfruimte vrijmaken door onnodige bestanden te verwijderen en met Verborgen bestanden en mappen weergeven ook systeembestanden zien, een herstelpunt maken en nog veel meer
. En zonder dat u hoeft te zoeken: alle mogelijkheden staan geordend in één lijst onder elkaar. Zoals we dat gewend zijn van Windows 7. Those were the days ...
Dus zo snel mogelijk op uw Windows 11 zetten en de mogelijkheden op uw gemak één voor één nalopen. Net als u alle dashboardknopjes van een nieuwe auto uitprobeert. Zonder eerst die onleesbare handleiding te bestuderen. Voorzichtig! Er zitten knopjes bij waarmee u de boel kunt verzieken! Maar dat bent u van Windows gewend, nietwaar?

Met  Schijfruimte vrijmaken door onnodige bestanden te verwijderen heb ik meer dan 3 GB vrijgemaakt, die de W11 update had achtergelaten.

Helaas: de dragende refurbished HP desktop uit 2014  voldoet niet aan de eisen voor W11, weshalve ik geen bijdrage kan geven aan het Insiderprogramma voor W11:


Het draait wel goed op de HP desktop uit 2020. Die heeft maar 8 GB RAM, zodat ik virtuele machines niet zoveel RAM kan geven als ik zou willen.

 Een mooi bericht van dr. Windows op 7-9-2021 over Asus:  "Windows 11 werd in de eerste plaats ontwikkeld om nieuwe hardware te verkopen, dat zou nu algemeen bekend moeten zijn." (citaten vertaald met Deepl). Zie Asus macht ältere Mainboards fit für Windows 11

Mikiem2 schrijft begin september over 5 oktober 2021, de dag dat Windows 11 beschikbaar komt: "... Om die 10/5 release datum te halen *moet* Microsoft Win11 zeer snel afwerken, als ze dat al niet gedaan hebben -- fabrikanten hebben tijd nodig om de master disk images op te zetten en te testen die ze op al die nieuwe hardware zullen zetten die ze u hopen te verkopen. Op dit moment kan het ze niet meer schelen, ze hebben geen zin om te weten hoe Win11 werkt op wat niet-ondersteunde hardware zal zijn, dus vertellen ze Insiders die die [meestal oudere] hardware gebruiken om op te rotten. Als ze Win11 willen draaien, is dat hun keuze [met behulp van een ISO], maar Microsoft wil of heeft hun gegevens of input niet langer nodig."

Wat is er anders?
Het eerste dat al tijdens de installatie opvalt: u heeft een Microsoft account nodig om u aan te melden als u de Home-versie heeft. Nu betekent dat niet dat u klant van Microsoft moet zijn of bijvoorbeeld een hotmailaccount moet aanvragen. Elk mailadres volstaat, maar u moet dat wel vooraf bij Microsoft aanmelden. Ik gebruik meestal een Gmailadres.
Het tweede is dat het startmenu links in de hoek vervangen is door een centraal geplaatst menu. Maar u kunt ook een menuvervanger van W10 gebruiken. 
Als derde valt mij op mijn voor W11 geschikte desktop op dat het ogenschijnlijk sneller draait dan W10. Zelfs een virtuele W11 preview met 2 GB RAM draait sneller dan andere virtuele Windows machines. Mits er voldoende geheugen beschikbaar is gesteld. Cameyo draait langzamer, want die vraagt waarschijnlijk meer geheugen dan er vrij is, waardoor het OS automatisch gaat swappen. En ik heb op de virtuele W11 nog geen Pro Lasso gezet. Ik gebruik nu in totaal 93% van de beschikbare 8 GB RAM, zonder een virtuele machine. Als ik niets doe en alleen kijk naar Pro Lasso, zie ik dat de CPU voor 5% wordt belast. Als ik de virtuele W11 opstart, maar verder er nog niets mee doe, loopt de CPU-belasting op tot 40 à 60%, voor die weer daalt tot 10 à 20% en is de RAM-bezetting 98%. Eigenlijk moet er dus 8 GB RAM bij.
Als vierde: de widgets zijn terug. Voor mij onnodig, want ik heb een goede smartphone en een nog betere tablet en hoef dat gespeel met het weerbericht dus niet op een Windows productiemachine. 
Als vijfde: W11 eist dat er een TPM-chip versie 2 aanwezig (in de processor of op met moederboard) en ingeschakeld is. TPM staat voor Trusted Platform Module en zou voor betere veiligheid kunnen zorgen. De software daarvoor is niet zo nieuw: mijn versie 10.0.22000.120 is van 21-6-2006. In China en Rusland is deze buitenlandse chip verboden, dus is er al een registertweak waarmee de noodzaak van een TPM kan worden omzeild: start regedt32 op en voeg de DWORD-registerwaarde AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU met de waarde 1 toe aan de registersleutel HKLM\SYSTEM\Setup\MoSetup. 
De TPM kan encrypten (versleutelen), echt random (willekeurige) getallen genereren, biometrische gegevens opslaan en veilige sleutels generen voor gelimiteerd gebruik van DRM-gerelateerde zaken (Digital Rights Management). De TPM-chip kan ontdekken of iemand iets met uw PC aan het doen is, waar u geen toestemming voor heeft gegeven. Ik las ergens dat er ook Linuxen zijn die de TPM-chip kunnen aansturen.

heb ik een TPM?
Met de terminalopracht  tpmtool getdeviceinformation kunt u nagaan hoe het met de TPM op uw PC is gesteld.
 
Wat is mijn hardware?
Als u alle details van uw hardware wilt weten, raad ik u aan het portable programma HWinfo te downloaden. Dat is een zip met een 32 en een 64 bitversie.

Een ideetje, nog uit te zoeken (22-12-2022)
Een paar jaar geleden kocht ik FlashBoot om een hele Windows-installatie te klonen. Ik heb dat toen gebruikt om het OS van mijn productielaptop te kopiëren naar een refurbished desktop. Inmiddels staat daar wel zijn eigen W10 op. Maar ik zou de W11 van mijn HP desktop uit 2020 zo kunnen klonen naar een testschijf en daarmee die refurbished desktop - ongeschikt voor W11 - toch W11 kunnen geven. Want het zijn allebei HP machines. Maar ik kom er vóór de jaarwisseling niet meer aan toe. 

Zijn uw wachtwoorden wel veilig? (22-12-2021)
Onlangs zijn er weer 225 millioen gehackte wachtwoorden toegevoegd aan de database van Have I Been Pawned. Het kan geen kwaad uw favoriete wachtwoorden nogmaals te checken.

Hikje in Windows Defender (22-12-2021)
Vandaag had Windows Defender kuren op zowel   mijn W11 desktop als op mijn hybride W10/W11 laptop. "Hij deed het niet". Gelukkig is er een oplossing van Marty Wong:
Run the below in an elevated PowerShell
Get-AppxPackage Microsoft.SecHealthUI -AllUsers | Reset-AppxPackage

en dat werkte tot mijn opluchting. Let op: PowerShell door rechts-klikken als administrator uitvoeren, anders krijgt u een foutmelding.

Hikje in OneDrive bij meerdere PC's (28-12-2021)
Als je meerdere W0/11 onderling verschilende PC's hebt met hetzelfde Microsoft account, kunnen er rare dingen op je bureaublad gebeuren. Zo heb ik op elke computer een snelkoppeling naar PortableApps staan. Maar omdat de vier PC's met hetzelfde Microsoft account niet identiek zijn, staat de PortableApps map niet allemaal op een interne schijf met dezelfde schijfletter. Standaard staat OneDrive ook het bureaublad op. Dan kan het gebeuren dat na een herstart de snelkoppeling nar PortableApps naar een andere schijfletter staat. Omdat bij de herstart het bureaublad dat wordt geladen uit OneDrive, van een andere computer afkomstig is, werkt de snelkoppeling niet meer.
De oplossing is: klik op het ikoon van OneDrive rechtsonder in de taakbalk, kies voor Help & instellingen/Instellingen/Account/Mappen kiezen en vink het opslaan van het Bureaublad uit. 

Nog wat andere zaken
  • In de BIOS moet de UEFI-modus met Secure Boot zijn ingeschakeld. Secure Boot is een UEFI-functie waarmee alleen ondertekende besturingssystemen kunnen werken, wat u kan helpen beschermen tegen malware. Maar als u Linux op de PC wilt zetten, geeft UEFI en Secure Boot hoofdbrekens.
  • De opstartschijf moet gepartitioneerd zijn met GPT, een indeling met MBR wordt niet meer ondersteund.
  • Uw PC moet minimaal beschikken over een Intel Core 8xxx processor (van de 8e generatie of nieuwer, anno 2021 zitten we aan de 11-de en 12-de generatie) of een AMD Ryzen 2xxx processor.
  • Er is een Linux subsysteem voor W11 beschikbaar. Nog niet helemaal af.


  • Er komt een mogelijkheid om Android apps onder W11 te draaien. Ook nog niet helemaal af. Ik heb even gespeeld met het alternatief: een virtuele Android machine op basis van VirtualBox. Maar ik kreeg het niet snel genoeg naar mijn zin aan de praat en heb het er al weer afgegooid.
  • De tabletmodus is nu vol-automatisch. Dus kunt u uw desktop niet meer in de tabletmodus zetten.
  • Internet Explorer, Tijdlijn, Wallet app, 3D Viewer, OneNote for Windows 10, Paint 3D en Skype  met pensioen. Zij het dat de laatste vier nog wel achteraf te installeren zijn. Verder is er een andere knipapp.

Boeken
Op 19 november 2021 verscheen SchoonePC voor Windows 11. U kon net als ik al bestellen en mijn exemplaar werd precies op de 19-de bezorgd. Het kost €27. U krijgt er de pdf's van de W10- en W11-bijbels bij: die van W10 bij de bestelling, die van W11 wordt vanaf 31 oktober geleverd. Schoone schrijft duidelijk en begrijpelijk.
Eerder verscheen Aan de slag met Windows 11 van Dennis Gandasoebrata. Kost €39,95. Ik betaalde via HCC €19,95 en vind het een tientje waard. Wel met een link naar zijn presentatie.

Alle netwerkinstellingen naar uw hand zetten
In WindowsCentral staat een interessant verhaal hoe u alle netwerkinstellingen in W11 naar uw hand kunt zetten. Met dank aan mikiem2.

Meer tijd om terug te gaan naar W10
Na de overgang van W10 naar W11 heeft u 10 dagen de tijd om terug te gaan naar W10. Bij W10 zelf heeft u na een upgrade 30 dagen de tijd. Nu is 10 dagen wel erg kort. Gelukkig heeft een slimmerik, Ed Bott van ZDNet,  een truc gevonden om de hersteltijd zo nodig op te rekken naar 60 dagen.  Zie ook wat Microsoft er zelf over schrijft. Met dank aan mikiem2.

Probleem met Oracle VirtualBox in W11 Pro opgelost
Op zondagavond 12-9-2021 kon ik na de laatste update op mijn W11 Pro laptop geen enkele virtuele machine meer draaien. Nadat ik de foutmelding had gekopieerd en in Google naar had gezocht, had ik snel de oplossing. Hyper-V stond om één of andere manier aan en dat slikt VirtualBox niet.  De daar gegeven oplossing werkte wel, alleen moest ik in W11 nog even zoeken hoe ik de CMD-mode kon uitvoeren.
Om Hyper-V uit te schakelen voert u dit commando uit in een Administrator: Command Prompt of Powershell, en start het systeem opnieuw op:

bcdedit /set {current} hypervisorlaunchtype off 

Op een W11 Home systeem zal dit probleem "nooit" spelen. Tenzij u deze adviezen heeft opgevolgd. Ik las ergens dat dit probleem na elke update de kop op steekt. 

Zie ook hoe je bij de opstart kan kiezen voor een niet of wel ingeschakelde Hyper-V:




Voorbeeld van de foutmelding: Parent UUID {00000000-0000-0000-0000-000000000000} of the medium 'C:\Users\xxxxx\VirtualBox VMs\w764 Pro\Snapshots/{1a23b134-83b3-4eb5-bf3d-2c7xxxxxx}.vhd' does not match UUID {c0211d51-1825-4acb-a6a0-a7xxxxxx} of its parent medium stored in the media registry ('C:\Users\xxxxx\.VirtualBox\VirtualBox.xml').

Om Hyper-V virtuele machines te kunnen draaien, moet de hypervisor worden gestart vóór de Windows kernel. Dit betekent dat voor het in- of uitschakelen ervan altijd een herstart nodig is.

U kunt een opstartmenu-optie toevoegen om de hypervisor in te schakelen wanneer dat nodig is door de opstartrecords van Windows aan te passen. Open een Command Prompt als administrator en voer het volgende commando in om de huidige boot configuratie te kopiëren naar boot menu optie Hypervisor ON:

bcdedit /copy {current} /d "Hypervisor ON"

Dit voegt een nieuwe standaard bootconfiguratie toe met identifier {default}.

Maak vervolgens de nieuwe standaard bootconfiguratie om hypervisor aan te zetten met het volgende commando:

bcdedit /set {default} hypervisorlaunchtype auto

Het standaard besturingssysteem of de standaard bootconfiguratie wordt gestart als de gebruiker binnen de gegeven tijd geen keuze maakt, standaard 30 seconden. Aangezien u niet wilt dat uw nieuwe Hypervisor ON bootconfiguratie standaard is, dient u deze te verplaatsen naar het laatste item in het bootmenu:

bcdedit /displayorder {default} /addlast

Om er zeker van te zijn dat uw originele bootconfiguratie opstart naar Windows zonder hypervisor, voert u het volgende commando in:

bcdedit /set {current} hypervisorlaunchtype off

Nu krijgt u elke keer dat u de computer opstart een opstartmenu te zien. Selecteer Windows 10 als u wilt booten zonder hypervisor, of selecteer Hypervisor AAN als u Hyper-V nodig hebt.

Kari
(deze tips werken prima bij mij)

Bij W10 zijn er twee modi: terminal en Power Shell, In W11 zijn die twee gecombineerd tot één Windows Terminal (die in een Engelstalige versie PowerShell heet). Het is even zoeken hoe onder W11 de klassieke terminal kan worden geopend. De oplossing staat in Allthings.now, in How to Open Command Prompt (CMD) in Windows 11.
Zie het plaatje hieronder:


Het wachten nu is op een update van VirtualBox, zodat dat ook overweg kan met een ingeschakelde hypervisor.

Update van dinsdag 14 september 2021
Op 14-9-2021 was er weer een update van W11 preview. Met "rampzalige" gevolgen. Want Microsoft is de teugel aan het aanhalen. PC's die niet voldoen aan de eisen voor W11, krijgen geen insiderpreviews meer. En de virtuele machines moeten voldoen aan dezelfde eisen als de echte machines.
Voor mij betekent het dat ik nog maar één goed-werkende W11 productiemachine heb, de HP desktop uit 2020. Mijn laptop uit 2017 is uit de gratie en zal ooit weer terug moeten naar Windows 10. Balen. Ik ben van plan het teruggaan naar Windows 10 zo lang mogelijk uit te stellen. Misschien tot oktober 2025, want dan hoeft het niet meer. Dan stopt de ondersteuning van Windows 10. Als de machine dan nog leeft - en ik ook - is MX Linux een alternatief. Daar ben ik op een oude laptop en een virtuele machine aan het spelen en het bevalt me steeds meer. onder MX Linux kan je met VirtualBox ook virtuele Windows machines draaien, zoals ThinPC (een gestripte 32 bits versie van W7, zoals die bijvoorbeeld op kassa's draait), W7 Starter (een gestripte 32 bits versie van W7, zoals die indertijd op kleine portables werd gezet als alternatief voor XP) en W7 64 Pro. Met die laatste kan je prima alle Windows software draaien. En veilig. Want met een snapshot kan je de gevolgen van virussen en eigen stommiteiten aardig herstellen.

Dinsdag 5 oktober 2021
Inmiddels is op dinsdag 5 oktober 2021 Windows 11 officieel gelanceerd. Zelfs een dag eerder, op maandag, met als argument dat ergens ter wereld het al 5 oktober was. Op mijn laptop heb ik de officiële iso opgehaald, met rechts-klikken als pseudo-harde schijf  toegevoegd en de setup gedraaid. Het duurde een uurtje, maar op het eind zag ik geen verschil met de insiderversie. De mogelijkheid voor Android is er nog niet en op 5 oktober draaide het slecht op AMD-processors. Inmiddels is met de update kb5006746 dat probleem opgelost, zo schrijft mikiem2. Controleren kan ik het niet, want mijn beide W11 machines hebben een Intel i5 processor.
Wat het nog ontbreken met Android, betreft, zie wat mikiem2 schrijft over het alternatief BlueStacks. Ook dat is een emulator, die in een virtuele omgeving draait. Vooral bedoeld voor spelletjes. Zo te zien is BlueStacks gratis: het geld zal wel met spellicenties worden verdiend.

Wat zijn nu de hardware-eisen? 
De echte hardware-eisen zijn me nog steeds niet duidelijk. Eerder las ik dat een moderne i5 wel het minimum is. Maar ik kreeg op maandag 25 oktober 2021 een Halloween aanbieding van HP voor een HP 14s-dq2615nd met een duurzame 14" sleeve cadeau en gratis upgrade naar Windows 11. Deze laptop heeft een  Intel® Core™ i3-1115G4 processor (2 cores),14" FHD, IPS scherm, 4 GB RAM en 128-GB SSD. Inloggen via vingerafdrukscanner. Van: €553,45 Voor: €499,00.Als dit waar is, zou dus een i3 met 4 GB RAM en 128 GB SSD volstaan. Lijkt mij niet verstandig. CoolBlue schrijft over deze laptop: "Met een Intel Core i3 processor gaat multitasken traag, wil je meer dan internetten en tekstverwerken kies dan voor een laptop met minimaal een i5 processor." CoolBlue is het dus met mij eens. Ik hanteer een i5, 8 GB RAM en 256 GB SSD op dit moment als het absolute minimum. Want als ik alleen wil internetten en tekstverwerken heb ik geen Windows nodig, laat staan Windows 11.

Inmiddels lijkt het erop dat de hardware-eisen van Microsoft een dubbele bodem hebben. Niet alleen zijn ze nodig omdat W11 anders niet, of niet soepel draait. Maar misschien wel vooral om te voorkomen dat W11 wordt geïnstalleerd op machines met een processorchip die niet op te lossen risico's hebben. Die risico's zijn OS-agnostic, hetgeen wil zeggen dat met deze processors, ongeacht het besturingssysteem, geen veilig systeem kan worden gegarandeerd. Dus zodra blijkt dat onverlaten malware gaan gebruiken dat misbruik maakt van de "gaten" van die processoren, u niet veel anders overblijft dan die PC uit bedrijf te nemen. Nu zal het voor particulieren niet zo'n vaart lopen. Maar als u PC's zakelijk gebruikt, doet u er goed aan te overwegen uw niet-compatibele W10-systemen in te ruilen tegen nieuwe W11-machines. Maar wie garandeert dat de allernieuwste Intel- en AMD-processoren volkomen veilig zijn??? Hoewel ik in het algemeen voorstander ben van standaardisatie op één type PC - en dus met één merk en  type processor - zou het best verstandig kunnen zijn zowel Intel- als AMD-processoren te gebruiken. Dan kunt u altijd nog door als één van beide types hackbaar blijkt.
En geef medewerkers die niet meer hoeven te doen dan mailen en browsen een chromebook. Of een tablet met een toetsenbord en muis.

Is W11 trager dan W10?
Mikiem2 schrijft "ergens" dat W11 traag draait. Maar ik heb er geen last van op de jaar oude HP desktop. Komt dat soms omdat ik standaard Process Lasso gebruik? Dat zorgt voor vrijgeven van ongebruikte RAM en nog veel meer. Ik ben bezig met een vrij complexe Exceltoepassing en ik merk niet dat LibreOffice die traag verwerkt. Verre dan dat zelfs. Wel merk ik dat mijn HP W11 Home desktop uit 2020 met 8 GB veel sneller is dan mijn oudere Medion laptop met 16 GB. Allebei met een i5.

Welke problemen staan op 2810-2021 nog open?
Volgens drWindows staat er nog maar één probleem open: " Het enige nog niet opgeloste probleem met Windows 11 is een incompatibiliteit met de virtualisatiesoftware VirtualBox indien tegelijkertijd Hyper-V actief is. Virtuele machines die met VirtualBox zijn gemaakt, kunnen in dit geval niet worden gestart. De enige workaround op dit moment is om Hyper-V uit te schakelen. Oracle heeft een update beloofd tegen het einde van oktober die dit probleem zal verhelpen. Dit is echter al drie weken aan de gang, dus het is niet zeker of de termijn zal worden gehaald."

Nog even geduld ...
Mikiem2 schrijft: "Microsoft heeft Windows 11 nog niet af -- ze verwachten dat het niet zal werken zoals het zou moeten op de meerderheid van de hardware waarop Windows 10 draait. Met Win10 zijn ze bijna een jaar bezig geweest met het testen en oplossen van bugs voordat ze het voor iedereen vrijgaven. Met Win11 hebben ze er slechts een paar maanden aan besteed en ze zeggen dat ze de volgende ruwweg 8 maanden gaan besteden aan het repareren of afmaken ervan. Voor de fractie van apparaten met Win10 die in aanmerking komen voor Win11, zullen ze, zodra ze van mening zijn dat het compatibel is met een hardwareconfiguratie [alle componenten waaruit een pc/laptop bestaat], het aanbieden als een optionele upgrade in Windows Update en ze verwachten dat dat proces tot medio 2022 zal duren, omdat ze alle bugs in een rustig tempo zullen oplossen."

Hoe erg is het als uw machine geen Windows 11 ondersteunt?
Helemaal niet erg. Directe voordelen biedt W11 nog niet, wat de reclamejongens ook zeggen. Net als W10 is ook W11 nog niet af. Als het even snel gaat als bij W10, mogen we hopen dat W11 af is als over vier jaar bij W10 de stekker eruit gaat.
Als u binnenkort een nieuwe machine nodig heeft, kunt u bij ingebruikname al direct kiezen voor W11. Dat wordt dan opgehaald en geïnstalleerd. Maar u kunt daar ook vier jaar mee wachten Tot het moment dat de stekker eruit gaat bij W10. Of als W11 wat volwassener is en iets biedt, dat voor u meerwaarde heeft.

Voor mij is de grootste belofte van W11 dat het veel veiliger zal zijn dan W10. Want de criminaliteit en plagerijen die ons via internet belagen, zullen alleen maar toenemen. Alleen dat  kan mij ertoe brengen om over te stappen op MX Linux. Of Apple. En de Windows software die ik dagelijks gebruik, dan maar op een virtuele W7 machine te draaien.

Macrium schrijft: "Voor de thuisgebruiker en de kleine zakelijke gebruiker die een pc heeft die aan alle W11-eisen voldoet, is er op dit moment waarschijnlijk weinig praktisch veiligheidsvoordeel verbonden aan de overstap naar Windows 11. De nieuwe functies zijn ofwel al beschikbaar in Windows 10 (hoewel niet noodzakelijk standaard ingeschakeld of ondersteund op alle hardware) of zijn alleen relevant in bedrijfsomgevingen of zeer veilige omgevingen. Dit standpunt kan veranderen als de verbeterde kernelruimtebescherming van Windows 11 bestand blijkt te zijn tegen een nieuwe klasse van bedreigingen. De einddatum van de ondersteuning voor Windows 10 kan de grootste motivator voor een upgrade blijken te zijn voor de beveiligingsbewuste thuisgebruiker en de kleine zakelijke gebruiker.

Wat Microsoft probeert te bereiken vanuit een beveiligingsperspectief is prijzenswaardig en zeker een stap in de goede richting. Maar gezien de huidige problemen van economische onzekerheid, verstoring van de toeleveringsketen en het feit dat Windows 10 volledig ondersteund zal worden tot 2025... voelt het voor nu allemaal een beetje als veel gedoe om niets."

Toch Windows 11 draaien op een machine die dat niet ondersteunt?
Op een aantal oudere PC's, ongeschikt voor Windows 11, heb ik met VirtualBox een virtuele W11 aangemaakt. Soms een kopie van een andere machine gebruikt, soms met de iso van W11 een geheel nieuwe virtuele W11 aangemaakt. Want kennelijk houdt VirtualBox de boel voldoende voor de gek, zodat W11 denkt dat hij draait op geschikte hardware. Zo heb ik op twee oude afdankertjes (waarvan ik een oude HP 6005 Pro met oude geheugenchips in totaal 10 GB kon geven) Linux Mint als draag-OS gezet en met VirtualBox een virtuele W11. Gaat prima. Al is het niet supersnel. Maar ik heb nu een oplossing voor Windows programma's die niet onder Wine draaien. En daarmee een goede bestemming voor oude meuk. Linux Mint vind ik net wat prettiger in het gebruik dan MX Linux.

WikiHow
Op 28 november 2021 ontdekte ik WikiHow, een site met goede verhalen over van alles en nog wat. Er is een lezenswaardig verhaal over alles wat u van Windows 11 moet weten.
NB er is ook een Nederlandstalige WikiHow, nemelijk op nl.wikihow.com
 
Windows 11 tunen
In GitHub staat een tool, This Is W11, waarmee u uw W11-installatie naar uw smaak kunt aanpassen. Als u bijvoorbeeld geen Teams gebruikt, kunt u dat eraf gooien. 

Bugje?
Begin november 2021 heb ik af en toe iets vreemds. Als ik een installatiebestand gedownload heb en er dubbel op klik, lijkt er wat te gebeuren. Maar toch niet. Ik moet het bestand naar der desktop kopiëren en dan de kopie uitvoeren, om de installatie uit te voeren. Daarna de kopie wissen. Vreemd.

Wat raad ik aan?
Rustig afwachten tot u aan een nieuwe PC toe bent. Mocht dat binnenkort het geval zijn, dan kunt bij bij de eerste opstart daarvan W11 laten installeren. Maar u kunt tot 2025 nog Windows 10 aanhouden. Binnen een jaar verwacht ik dat alle nieuwe Windows PC's W11 al vanaf fabriek hebben.

Het is best mogelijk dat ik binnenkort mijn Medion laptop opnieuw inricht met een schone W10 Pro. Dan heb ik twee productiemachines met Windows: de HP desktop uit 2020 met W11 Home en de vier jaar oude Medion laptop met W10 Pro. Op de refurbished HP Pro desktop uit 2014 zet ik dan MX Linux Xfce als opstart-OS en een paar virtuele W7/W10/W11 productiemachines voor die applicaties die niet (goed) onder Linux beschikbaar zijn. Want MX Linux 21 wil het alternatief zijn voor Windows 11 op basis van Debian.

MX Linux is een lichtgewicht Linux-distro op basis van Debian die gebruikers een alternatieve distro wil bieden voor populaire, zoals Ubuntu, veel trouwer aan wat bekend staat als de "Linux-filosofie".
Na de installatie nog wel even de puntjes op de i zetten.
 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten