Zoeken in deze blog

donderdag 6 januari 2022

Laatste nieuws

2021.12.17 Op mijn refurbished desktop stond een testversie van Windows 10 Enterprise. De proeflicentie was verlopen en verlengen lukte niet. Hij ging op onvoorspelbare momenten uit zichzelf keurig afsluiten. Lastig. Daarom er gisteren een nieuwe W10 opgezet, 21H2 Pro. Toen ik inlogde met een Microsoft account, hoeft ik niets te activeren. Nu weer rustig alleen noodzakelijke software erop zetten en ik kan een kleine vier jaar vooruit.
 2021.12.06 Bij een dorpsgenoot wat oude meuk opgehaald om te experimenteren en anders naar de stort te brengen. Een fraaie HP Pro laptop bleek na herinstallatie van Windows 10 zo in zijn sas, dat hij spontaan doorging naar W11. Een heel oude HP Pro W7 desktop was binnenin een waar stofnest. Na uitzuigen zag ik 3 DDR3 chips: twee van 1 GB en eentje van 2 GB. Van mijn eigen refurbished HP Pro desktop had ik nog twee 4 GB chips liggen: die had ik vervangen door twee van 8 GB. Dus nu heeft het krijgertje 10 GB RAM en draait als een speer Minux Mint 20. Met VirtualBox kent hij nu drie Windows VM's: ThinPC, W7 Starter en W7 64 Pro. Ik heb nu vier jaar de tijd om uit te vogelen of de combinatie Linux Mint en Windows VM's iets isom oude meuk een nieuw leven te geven. Wel altijd even de BIOS aanpassen om virtueel te kunnen werken. Want HP denkt dat dat een veiligheidsrisico is.
NB inmiddels heb ik deze PC weggeven aan een asielzoeker met een ICT-achtergrond/
 
 2021.11.10 Misschien zijn er af en toe mensen, die deze blog bekijken. Maar ik ken ze niet. Dus is het voor mij vanaf nu meer een elektronisch kladblok.  Dat heeft als belangrijkste gevolg dat ik alleen wat schrijf, als het weggevertje mij persoonlijk daar aanleiding toe geeft.
Een goed moment om Weggevertjes (google.com) weer eens aandacht te geven.  2021.08.27 De per 1 augustus aangekondigde verdwijning van de widget FollowByEmail is nog niet doorgevoerd. Sterker nog: toen ik deze eerste pagina vorige week ververste, kregen all abonnees die volautomatisch toegestuurd. Dat heb ik dus niet gedaan.
2021.06.18 De widget FollowByEmail (Feedburner) gaat verdwijnen
Je krijgt deze informatie omdat je blog gebruikmaakt van de widget FollowByEmail (Feedburner).
Het team van Feedburner heeft onlangs een aankondiging voor een systeemupdate vrijgegeven om aan te geven dat de service voor e-mailabonnementen in juli 2021 wordt beëindigd.
Na juli 2021 werkt je feed nog wel, maar worden de automatische e-mails naar je abonnees niet meer ondersteund. Als je e-mails wilt blijven sturen, kun je de contactgegevens van je abonnees downloaden.
2021.05.31 Voor zover ik weet, is er nu maar één persoon die deze blog leest. Die mailt mij regelmatig en reageert op Discordpostings. Als er anderen zijn, die hier wel eens kijken, dan zou ik het op prijs stellen daar wat over te horen.
2021.04.21 Een Discordserver weggevertje aangemaakt. Mail maar als u een uitnodiging wilt. Ik wil het gaan gebruiken voor WhatsApp/Twitter-achtige berichten rond het weggevertje van de dag. En kan de activate.reg/activate.msi uploaden. Daarna schrijf ik op basis van die teksten eventueel hier een blog. Voor het weggevertje van 20-4 vind ik dat niet nodig. Alles wat u zou moeten weten, staat in Discord. Dat werkt net wat handiger dan in de blog. En ik heb de zekerheid dat wat ik daar schrijf, alleen wordt gelezen door mensen die ik daartoe heb gemachtigd.  Dus kan ik daar ook sleutels e.d. kwijt.
Met andere woorden: als u wat zoekt en er staat hier niets, kijk dan op mijn Discordserver. Mail mij voor een uitnodiging.
Tegenwoordig gebruik ik de DeepL-vertaalapp in plaats van de on-line versie. Die zet niet meer zijn naam onder de vertaling van de omschrijving. Die moet u er dus bij denken.
2021.03.04 De activatie staat in C:\Users\gebruikersnaam\Documents\WonderFox Soft\HD Video Converter Factory Pro\Se001.ini. Daar staat onder andere
[Reg]
KeyCode=VC-******C2
2021.02.23 Het komt voor dat ik geen tijd of zin heb om een blog te schrijven, maar wel het weggevertje heb getest, de activatie heb gevonden en zowel een install_and_activate als een Cameyo portable in de uitwisselmap heb gezet. Denk dus niet: "Geen blog, dus geen weggevertje." Vandaag vind ik beide weggevertjes maar niets, dus vandaag heb ik niets gemaakt. Maar bewerkers van audio en foto's bekijk ik altijd, mits ik tijd heb. Het weer wordt beter, dus wandel ik elke morgen voor het ontbijt in mijn eentje een klein uur. En later op de dag wat langer, met zijn tweetjes. Tip, ingeval u niet weet op welke partij te stemmen op 17/3: Volt heeft een heel lezenswaardig verkiezingsprogramma.
2021.02.15 Gisteren en vandaag had/heb ik alleen tijd om de weggevertjes te downloaden en een anti-roest behandeling te geven, zodat ze een tijdje mee kunnen. In de uitwisselmap staat het resultaat. Een eventuele blog komt later. Als ik mijn echte werk af heb, of een verzetje wil. Mensen die tot de doelgroep horen - oudere Nederlandstaligen [Duits mag ook, evenals native British English speakers] die van computers houden, maar een ietsie bietsie lijden aan digibetes addicta est custodia giveaways en beloven het toegangswachtwoord met niemand te delen  - mogen we altijd om toegang tot de uitwisselmap vragen: krypteller apenstaart gmail punt com. Zet "uitwisselmap" in het onderwerpsveld.
2021.02.13 ik had geen probleem met het aanvragen van sleutels van het weggevertje van vandaag met verzonnen mailadressen zoals a@b.com. Ook weet ik in welke registersleutels de activatie wordt opgeslagen. Als u geen sleutel kunt aanvragen, stuur dan een mail naar krypteller apenstaart gmail punt com en ik mail u een sleutel en de registersleutels. Morgen schrijf ik de blog. Ik ben nu een krimi aan het kijken.
2021.02.07 I added the possibility to translate this blog, using Google Translate. As far as I could see, the translation quality is acceptable to good. But in Afrikaans and English site names were translated! When I added an underscore _ to the left of the site name or mail address, the error had disappeared.
2021.01.29 Sandboxie Ik heb een pagina geschreven over hoe ik Sandboxie gebruik.
2021.01.14 BeeCut VIP 1.6.8.15 krijg ik niet aan het draaien op de echte machine, wel op een virtuele W7 64 Pro. Maar sleutel aanvragen lukt niet. De programmamap volstaat, zie ik in Sandboxie. Staat in de uitwisselmap.
2020.12.25 Wise Care 365 Pro 5.6.1 (Lifetime) staat beschreven op 14 augustus 2020. Zie de uitwisselmap.
2020.12.03 Sticky Password Premium 8.2.3.43 (Win&Mac) heb ik zelf al jaren een levenslange licentie op. Van harte aanbevolen. Was vorige week nog in de aanbieding, met 85% korting.
2020.11.26 Wegens ruimtegebrek ben ik oude meuk in de uitwisselmap aan het opruimen.
2020.09.27 Zojuist heb ik alle alle gebruik van de domeinnaam _weggevertje.com beëindigd. Dat betekent dat u mij niet meer via een mailadres bij weggevertje.com kunt bereiken en dat alle verwijzingen naar _weggevertje.com een foutmelding "Deze pagina is niet bereikbaar" zullen opleveren. Deze blog is bereikbaar op blogspot of bit.ly.
Zie ook sites.google.com die de pagina's van de oude blog.weggevertje.com vervangt.
U kunt mij per mail bereiken.
U kunt nog steeds lid worden van de besloten discussiegroep uit 2012
2020.10.03 Cleaning Suite Professional 4.0 niet bekeken, de licentie is maar 6 maanden geldig. Nog niet eerder weggegeven, dus misschien kijk ik er later toch naar ... inderdaad gedaan.
2020.09.30 Op https://sites.google.com/view/weggevertjes/handigheidjes/favorieten-dropbox kunt u mijn tip lezen hoe u uw browser- en andere favorieten in DropBox kan zetten. 
2020.09.29 In de uitwisselmap staan de handschrift fonts die SoftMaker vandaag weggeeft. Ik heb er nog geen gezien die ik zou willen gebruiken. Want die ik bekeek, voldeden niet aan de eerste eis: snel foutloos leesbaar.
2020.09.26 Barcode Reader 11.2.0 waarmee u streepjescodes kunt openen en lezen. Ik heb hier geen emplooi voor. Versie 10.5.5 werd vorig jaar op 14 december weggegeven.
2020.09.24 Apeaksoft Android Data Recovery 2.0.60 kan gegevens herstellen op Android toestellen. Mijn Android telefoon gebruik ik al jaren niet meer. Mijn Android tablet van Google heeft mij nog nooit een probleem gegeven. De licentie is maar een jaar geldig. Ik heb vergelijkbare weggevertjes beschikbaar. Ook vanuit Windows zelf valt er het nodige te doen. Om deze vijf redenen kijk ik er niet naar.

2020.09.21  Vandaag wordt AnyMP4 DVD Ripper 8.0.16 weggegeven. Deze titel kregen we nog niet eerder. De licentie is maar een jaar geldig. Ik heb al voldoende andere tools hiervoor, dus laat ik dit vandaag voorbijgaan. Tenzij u me tijdig mailt op krypteller apenstaart gmail punt c_o_m dat u het leuk zou vinden als ik er wel aandacht aan geef. Voor onze Duitse vrienden: in uw land mag ik er niets over schrijven, in Nederland wel. 

2020.09.16 Na twee weken spelen met een trial Notion Team Plan heb ik besloten de blogs van de dagelijkse weggevertjes daar niet meer te plaatsen. De reden: ik zit op 15-9-2020 al op driekwart van de toegestane blocks/alinea's. Als ik het Team Plan nodig hebt, kost me dat $8 excl BTW per maand. Dat is het me niet waard, omdat ik er nog van overtuigd ben van de veiligheidsaspecten: ik ben er niet 100% zeker van dat medegebruikers (een Team Plan in je eentje heeft niet zoveel zin ...) nooit bij mijn privégegevens kunnen komen. Ik zou dan naast een Team Plan voor de weggevertjes ook nog een Personal Plan voor mijn eigen gegevens moeten nemen voor $4 excl BTW per maand.

Een tweede reden: een Duitse lezer klaagt dat de Google vertaal plug-in voor Chrome hier prima bruikbaar is, maar niet op Notion.so. Maar in mijn Chrome browser van PortableApps wordt mijn Nederlandse tekst op https://www.notion.so/2020-08-31_PianoTeacher-2-0-0-1-55995c2fac344ff9b2df193f904e6c9d snel en goed in het Engels vertaald.

Daarom zal ik de "dagelijkse" blogs hier op het gratis Blogger van Google blijven zetten en geen blogs over weggevertjes meer schrijven in Notion. Notion gebruik ik dan voor andere info rond weggevertjes, die ik hier slechts in beperkte mate in pagina's kan zetten. 

2020.09.09 De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met andere zaken dan de weggevertjes. De meeste voldeden trouwens niet aan de voorwaarde dat ze mezelf aanspreken. Ook die twee van vandaag doen dat niet.

Op 1-9-2020 werd ik via een mail van Chemtable Software News gewezen op Notion.so: een on-line database, die sinds kort gratis is voor particulieren. Mits ze niet te veel willen. Zo kan je als particulier niet je hele bestand in één pdf zetten. Dat kan alleen als je een Enterprise licentie hebt. Dat kost €8 per maand, mits per jaar vooruit betaald.

Maar ik ben erg enthousiast over Notion.so. De extensie .so suggereert dat het bedrijf in Somalië zit. Doch dat is niet zo. Ze zitten in de USA, in San Francisco. Domeinnamen die eindigen op .so worden wel gezien als sociale media. Vandaar.

Je kan een account aanmaken op basis van je mailadres. Heb je meerdere mailadressen, dan kan je dus meerdere accounts aanmaken. Wel handig, want ik heb nog geen idee van de beveiliging. Ze prijzen het aan voor bijvoorbeeld je privé notities. Maar dan moet je je wel gerust voelen. Zo ver ben ik nog niet. Hun pagina's zijn wel te bereiken via https, maar zonder de daarbij behorende beveiliging?

Je kan links van een pagina delen. Iemand die de link heeft, kan die pagina en bijbehorende subpagina's lezen. Je kan zoveel pagina's aanmaken als je wilt en in elke pagina zoveel subpagina's als je wilt. En daarbinnen ad libitum weer subpagina's. Je wordt op dat punt op geen enkele wijze gehinderd. Het werk allemaal veel makkelijker dan met blogger.com. Je hoeft bijvoorbeeld niets te saven. Elke toets die je indrukt, wordt direct in de server van de leverancier gezet en vandaar naar alle schermen waar je app draait en naar alle schermen van de gasten van die pagina. Dus heel gebruiksvriendelijk. Maar voorlopig zet ik er niets meer in dan ik zou willen publiceren op internet.

Dank zij mijn provider Gandi hoef ik gasten geen lange link te sturen, maar kan ik - voorbeeld - als link sturen notion.weggevertje.com.

Als je een subpagina in een pagina invoegt, dan komt er in de bronpagina een aanklikbare link met de naam van de doelpagina te staan. het basiselement is een block. Dat kan een link naar een subpagina zijn, maar ook een tekstblok, een subpagina, koppen op drie niveaus, een aan-uit (toggle) lijst zodat je naar keuze tekst kan tonen of verbergen,  todo lijst, bolletjeslijst, genummerde lijst, quote, scheidingslijn, link naar een bestaande pagina (dus hergebruik van standaardteksten), etc etc. Te veel om op te noemen. Ik heb nog niet alles getest.

Naast een blok staat links een plusteken, waarmee je kan aangeven wat het volgende blok moet zijn. Direct rechts van het plusteken staat een menuteken, bestaande uit 2 bij 3 puntjes. Daarmee kan je het blok verslepen, wissen, dupliceren, van type veranderen, een link aanmaken, verplaatsen, commentaar invoeren en tenslotte de tekst of achtergrond een ander kleurtje geven. Geel maken en een formule invoeren kan ook (niet om uit te rekenen, maar

schrijven met bijvoorbeeld  E = mc^2). Bruikbaar voor een leraar die een proefwerk of syllabus schrijft. Ook hier geldt: nog niet alles uitgetest.

Pagina's kan je een icoon geven en een kopachtergrond, bijvoorbeeld De Nachtwacht. Je moet wel kiezen uit hun voorraad.

Het verslepen van blokken is ook handig voor deze blog. Ik kan dan iets schrijven over een ouder weggevertje. Dat  komt in principe bovenaan te staan, maar kan ik daarna makkelijk naar beneden slepen.

Notion kent op dit moment alleen Engels en Koreaans.

Ik kan blogs in Blogger.com gewoon copy/paste in Notion.so zetten. Dus wel per blog, ze hebben nog geen tool om dat automatisch te doen.

Plezierig dat ik niet hoef te saven. Alles wat ik intik staat direct op hun server. En op de pagina van de lezer.

Als ik echt enthousiast ben en meer dan vijf gasten wil aanwijzen, die commentaar mogen leveren, dan kost het mij €4 per maand. Gezien de response hier kan ik nog even vooruit met de gratis versie.

Mijn blog staat voorlopig ook op Notion.so. Zie hier. En die van vandaag

Waarom voorlopig? Ik ben op 2 -9-2020, begonnen met een proefversie van het Team Plan. Daarbij krijg ik 1.000 alinea's ofwel blocks gratis. Op 14-9-2010 kom ik al aardig in de buurt van die 1.000. Nu kan ik wat bezuinigen, want ik kan enters vervangen door shift-enters. Wil ik meer, dan kost met dat $8 per maand per gebruiker. Dat zie ik niemand betalen. Dus kan ik net zo goed een gratis Personal Plan nemen met onbeperkte opslag. Eventueel een betaalde versie voor $4 per maand. Het in één keer kopiëren van bestaande pagina's van mijn Team Plan naar mijn Personal Plan is me nog niet gelukt. Ik kan beginnen met de nieuwe blogs op mijn personal Plan te schrijven. Maar ik kan er ook voor kiezen om de blogs- beschrijvingen van weggevertjes - alleen op Blogger van Google te zetten en toelichtende pagina's op Notion.so. 

2 opmerkingen:

  1. Leider funktioniert auf Notion.so das Google Übersetzer Plugin nicht, damit wäre der Blog für mich untauglich. Auf der Blogger Plattform ffunktioniert die Übersetzerfunktion tadellos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ich werde die Beschreibung der Giveaway-Tagesgeschenke weiterhin auf Blogspot einstellen, damit Sie sie auf Deutsch lesen können. NB Ich selbst benutze das deutsche deepl.com für meine Übersetzungen.

    In meinem Chrome-Browser von PortableApps ist mein niederländischer Text auf https://www.notion.so/2020-08-31_PianoTeacher-2-0-0-1-55995c2fac344ff9b2df193f904e6c9d schnell und gut ins Englische übersetzt.

    BeantwoordenVerwijderen