Zoeken in deze blog

vrijdag 22 januari 2021

2021.01.22_RationalPlan Single 5.6.2 (Win&Mac)

RationalPlan Single is project management software

RationalPlan Single is projectmanagementsoftware die kan worden beschouwd als een betaalbaar alternatief voor Microsoft Project. In principe biedt het 80% van de functionaliteit tegen 20% van de kosten.

Het product is ontworpen om beginnende of onervaren projectmanagers te helpen leren hoe ze hun projecten moeten beheren. Het wordt geleverd met een ingebouwde projectgids die gebruikers stap voor stap door het proces van het plannen en beheren van een project leidt. Al deze stappen volgen de Project Management Body of Knowledge, een boek gepubliceerd door het Project Management Institute.

De gebruikers leren hoe ze projecten en taken kunnen aanmaken, hoe ze deze in de tijd kunnen plannen door afhankelijkheden te creëren, werkkalenders aan te maken, resources aan taken toe te wijzen, kosten vast te stellen en de evolutie van het project te volgen. RationalPlan Single gaat verder dan een eenvoudige persoonlijke To-Do lijst. Het zal u helpen uw werk te organiseren om productiever te worden. Heeft u ooit uw huis verbouwd en gemerkt dat de zaken uit de hand liepen en het oorspronkelijk geraamde budget niet realistisch was? Probeer dan RationalPlan en u zult het verschil zien.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Systeemeisen: Any Windows PC; Mac OS X: Lion 10.7 or higher (ik heb alleen een paar oude Mac's uit de vorige eeuw, dus kan ik alleen de Windowsversie testen)

We kregen versie 4.13 op 30 mei 2016, toen ik nog niet wist dat ik kanker had. Nu ben ik bijna vergeten dat ik het ooit had ...

32 Bitter, herkent dat ik Nederlander ben. Ik heb een eigen licentie van MS Projects, een paar jaar geleden voor een prikkie gekocht in Verweggistan. Maar ik gebruik het maar uiterst zelden. Indertijd vond mijn baas het te duur, dus heb ik toen iets soortgelijks gebouwd in MS Excel. Het leuke van zelfbouw is, dat je er alleen datgene instopt, dat je echt nodig hebt. Ik gebruikte het vooral bij het maken van offertes. Onder andere om duidelijk te maken wanneer en op welke onderdelen ik input van de opdrachtgever zou moeten hebben om tijdig het eindresultaat op te leveren. En hoe ik tot mijn kostenschatting kwam. Want opdrachtgevers huilen vaak krokodillentranen, omdat je "te laat" bent met je eindproduct. Terwijl zij zelf op het kritieke pad zitten en niet tijdig/met de goede kwaliteit hun input leverden. Ik nam ze zeker bij grote bedrijven dat niet persoonlijk kwalijk, want ik heb zelf bij de krijgsmacht, een multinational, een GTI en een overheidsinstelling gewerkt om te weten dat dat stroperige instellingen zijn, die qua opzet niet geëigend zijn om projectmatig te werken. Met uitzondering van de krijgsmacht: die doet niet veel anders, al zijn hun projecten toch heel wat anders dan ICT-projecten. Maar niets voor niets zijn oud-militairen prima regeringsleiders en projectmanagers en -leiders.

De installatie gaat soepel. De activatie zit in een bestand, dat in de zip staat. Als ik dat aanklik, wordt er wat in %AppData% gezet:

C:\Users\gebruikersnaam\AppData\Local\ConnectedDevicesPlatform\L.gebruikersnaam\ActivitiesCache.db-wal

Gebruikt Java, zo zie ik tijdens het editen van de Cameyo.

De tutorial is Engelstalig. U kunt sjablonen ophalen. Bijvoorbeeld IT Governance , Request for Proposal ofwel offerteaanvraag en een software implementatieproject. Had ik eerder moeten hebben ...

Nog veel meer lezenswaardige zaken. Hun gratis Project Viewer is bedoeld om uw opdrachtgever zelf naar uw resultaten te laten kijken, die u in de cloud heeft opgeslagen.

ALS het programma bugfree werkt, is het de gevraagde $87 zeker waard. De Linuxversie is gratis. Ik weet niet of ik er vandaag nog toe kom om het echt te gebruiken.

U kunt vanuit het programma automatisch mails verzenden. Maar dan moet u wel uw mailadres en wachtwoord ingeven...

Omdat de virtuele W10 toegang heeft tot dezelfde testmap, kan ik de Cameyo van het programma gelijktijdig op beide machines draaien, met dezelfde source. En als ik op de virtuele machine mijn project "Testproject" noem, heet die vrijwel instantaan ook zo op de echte machine. Leuk, hé? Zo kan ik met mezelf samenwerken. En als ik het in DropBox zet ... zal dat mogelijk niet goed werken. Want de echte en de virtuele desktop gebruiken hetzelfde stukje harde schijf, de gedeelde testmap. Ze hebben elk hun eigen RAM en als ik wat invoer, komt dat in de lokale RAM. Die dat kennelijk direct opslaat op de schijf. Perfecte synchronisatie tussen RAM en schijf dus. En daarmee tussen virtuele en echte PC. Dat RAM <-> harde schijf per toetsaanslag instantaan synchroniseren doen lang niet alle programma's. Die moet je zelf opslaan. Als ze op dezelfde DropBoxmap werken, hebben ze elk hun eigen lokale map, die DropBox synchroniseert met de cloud. Dat gebeurt wel regelmatig, maar niet instantaan. Er is dus een heel grote kans dat er in de cloud verschillende versies komen te staan, voor elke deelnemende PC één. Weg is de samenwerking. Althans, dat kan ik niet uitsluiten. Dus om de beurt werken, zoals in Excel ook moet.

Ook de versie in Sandboxie doet het goed. Die kan ik zippen en op mijn andere machines draaien. Als ik de gehele zandbak naar de testmap kopieer, draait die ook goed, maar als trial. Nadat ik het licentiebestand heb aangewezen, is het weggevertje geactiveerd. Vervolgens start ik de virtuele W10 64 Pro op. Daar is de zandbakversie eerst een trial en moet nog worden geactiveerd. Klopt ook wel met wat ik eerder vond: dat het weggevertje door de gebruiker geactiveerd is, staat in zijn %AppData%. Dus lokaal in elke machine/zandbak.

Dat de zandbak zonder de beschermende parapluie van Sandboxie niet geactiveerd is, bewijst dat Sandboxie een eigen %AppData%-map in de zandbak aanmaakt, die buiten Sandboxie niet bereikt  wordt. Buiten Sandboxie zoekt het weggevertje in de %AppData% van de computer zelf. En daarom moet het weggevertje in de zandbak in de virtuele computer daar apart worden geactiveerd, ook al staat de zandbak in de testmap van de echte desktop. Weer wat geleerd vandaag.

Tenslotte is the proof of the pudding in the eating. Daarom op de schone virtuele W10 een nieuwe zandbak aangemaakt, met dezelfde naam als die op de echte desktop: 20210122RationalPlanSingle. En de zandbakmap vanuit de gedeelde testmap in Sandboxie van de virtuele machine gezet en opgestart en ... is al geactiveerd. QED.

In de uitwisselmap staat een install_and_activate en een Cameyo portable. Die is keurig geactiveerd in de testmap van de echte refurbished desktop, die een andere gebruikersnaam heeft. Ik deel mijn zandbak niet met u, want die kan sporen van de DNA van mijn desktop dragen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten