Zoeken in deze blog

zondag 26 juli 2020

wiskunde-les

Reuze bedankt krypteller voor de fijne, leerzame stroopwafel-wiskundeles.


Had mijn leraar het vroeger op deze manier uitgelegd, dan was het me absoluut wel
eens gelukt een voldoende in de wacht te slepen. Helaas, het zijn bij 4tjes gebleven.
(haha, niet te verwarren met A4‘tjes).
Aan het slot komt het bij virologen nu vaak gebruikte reproductiegetal R, dat kleiner dan 1 moet zijn ter sprake. 

Toen ik dat voor de eerste keer in een bericht las, begreep ik de strekking hiervan al wel. (Zou ik dan tóch een ietsepietsie kunnen 'denken als een wiskundige' ?  😏  ) .
Maar uw uitleg voegt er nu bij mij  - en wellicht bij velen - een interessante dimensie aan toe.

Iets  heel anders. Een naast familielid ontwerpt de laatste jaren games, en sindsdien ben ik me ook in games gaan verdiepen.  Helaas met nogal wat plezier en....vaak van gaotd geplukt ! 👵
Mij werd verteld, dat bij het maken van games vaak  nogal wat wiskunde wordt
gebruikt. Dat verbaasde me. Maar ja, wie ben ik !
Nu heb ik, gamend, al wél ontdekt, dat, wanneer een level mislukt, het je na enkele herhalingen altijd lukt om wél het gewenste resultaat te krijgen.
Logisch ! Een gamebedrijf wil immers verkopen ! En ontmoedigde klanten kiezen iets anders.
Héél subtiel worden er dus na level herhalingen dingetjes wat veranderd. ik vind dat razend knap.
Weet iemand van onze geliefde gaotd bezoekers hier meer van ?
Of krypteller himself ?
Ik hoop, nog eens weer zo’n boeiende, zelfs met mijn nietskunde te begrijpen wiskundeles te lezen. Misschien ooit iets over het onderdeel algebra ? De inhoud van meetkunde is dank zij rechthoeken, driehoeken, ovalen e.d. in 't  (prille !) begin nog te begrijpen.
Maar algebra, behalve het bekende' a-kwadraat plus b-kwadraat'....etc., het is voor míj abacadabra !

Tot slot. Ik hoop dat hier gaandeweg meer oude bekenden van gaotd zullen verschijnen ! En niet allemaal met een nieuwe nickname zoals ik.  😐 Groet van sokraniets.

1 opmerking:

  1. ' a-kwadraat plus b-kwadraat'.... is eigenlijk geen algebra, maar meetkunde. De Stelling van Pythagoras was al bij de piramidebouwers bekend. Zij hadden een touw met drie stukken, die zich verhielden als 5:12:13. Als zij van het touw een driehoek maakten, was dat een rechthoekige driehoek. Zo konden ze rechte hoeken bouwen.

    Algebra is eigenlijk gewoon rekenen, waarbij de getallen zijn vervangen door letters, die allerlei getalwaarden kunnen hebben.

    Van games weet ik heel weinig. Ik speel ze zelf nooit.

    BeantwoordenVerwijderen